Wat is een DSG?

De DSG (direct schalte getriebe) is een semi-automatische versnellingsbak die is ontwikkeld door en voor het VAG concern. De DSG staat bekend om zijn vlotte schakelmomenten en zijn soepele rijeigenschappen. dit wordt mogelijk gemaakt doordat er in de versnellingsbak twee price-assen zijn ondergebracht die beide zijn verbonden met een aparte koppeling.

Hierdoor is het mogelijk dat zodra er één koppeling aangestuurd wordt, er op de andere price-as alvast de  volgende versnelling ingeschakelt kan worden.

De DSG hoeft dan alleen nog koppeling één te ontkoppelen terwijl hij koppeling twee koppelt, en dit kan met een perfecte software/hardware combinatie ontzettend snel en soepel.

Veel voorkomende problemen

Gasreactie

Een veelvoorkomende klacht bij de DSG is de trage gasreactie, wanneer u wilt versnellen en gas bij geeft duurt het vaak lang voordat de DSG terugschakelt en het gevraagde vermogen er daadwerkelijk is. Zodra de DSG uiteindelijk is teruggeschakeld en de auto kan gaan versnellen gaat dit vaak abrupt en schiet de auto vooruit. Dit kunnen wij softwarematig voor u verhelpen.

Ondertoeren

Het schakelverloop is te laagtoerig. In de meeste DSG-software versies zit de DSG-bak al in de 7e versnelling bij een snelheid van ca 58km/u, dat is ongeveer 1200tpm. Bij licht accelereren gaan de motor en bak trillen door ondertoeren. Dit wordt door de jaren heen steeds erger. Wij kunnen dit voor u verhelpen en de op- en terugschakel toerentallen wat hoger zetten. Dit kan zelfs individueel per versnelling aangepast worden. De motor en DSG-bak reageren hierna beter en sneller op het gas. De software heeft bovendien een preventieve werking om latere (dure) reparaties en bijgeluiden te voorkomen.

Trillingen

Heeft u hevige trilling bij het optrekken vanaf (bijna) stilstand of bij overschakelen van 1 naar 2 in het D-programma? Dan kunnen we dit verhelpen of verminderen en in ieder geval voorkomen. Als u bijvoorbeeld op een kruispunt afslaat en plots een heftige trilling door de carrosserie voelt, dan heeft uw DSG-bak reeds schade ondervonden. De ernst van deze schade bepaalt of na software aanpassing de trillingen volledig weg zijn en weg blijven.

Bak schakelt ongewenst terug bij accelereren (kickdown)

De DSG schakelt terug als het gaspedaal wordt intrapt, er ontstaat vertraging omdat de bak eerst terugschakelt alvorens de auto accelereert. Vooral een diesel met veel koppel kan beter in dezelfde versnelling blijven en gebruik maken van dit koppel. Wij kunnen dit aanpassen zodat de bak niet direct terugschakelt, alleen als het pedaal tot op de grond ingetrapt wordt bijvoorbeeld. Ook kan de software aangepast worden zodat er geheel niet teruggeschakeld wordt. Dit kan zowel in het D- als het S-programma. Of we kunnen bijvoorbeeld het S-programma wijzigen in een D-programma, alleen dan zonder kickdown-/terugschakel functie. Het S-programma wordt namelijk door de meeste TDI-rijders slechts zelden gebruikt.

Sportstand

Veel van de DSG-rijders vinden het S-programma te extreem. De DSG-bak schakelt te vroeg terug, wat veel motorgeluid en een onnodig hoog verbruik tot gevolg heeft. Wij kunnen voor u het S-programma wat milder maken. Na de aanpassing is het S-programma beter geschikt voor sportief rijden of stadsverkeer.

Scroll Up